Pas på i sommervarmen

Pas på i sommervarmen

juni 27, 2019 Slået fra Af Søren Black

Ferietid er for de fleste også soltid. Men pas på, de mange varmegrader kan hurtigt sende din krop til tælling. Her er, hvad du kan gøre for at komme godt igennem en sommer, hvor solen bare banker varme ud i et væk.

Vil du opleve varmegrader og dermed muligheden for solbadning, har det længe været nødvendigt at flyve sydpå. Men med sidste års sommer kom det herlige solskin også forbi herhjemme, og du kunne bare smide dig i baghaven, hvis du altså ønskede at få lidt farve på kroppen. Meget tyder på, at vi også får mange sommerdage i år. Med den megen varme er der dog også god grund til, at du tager dine forholdsregler. For du kan hurtigt risikere at blive ramt af både dehydrering og hedeslag. Og ofte opdager du det ikke, før det er for sent. Især babyer, gravide og ældre mennesker har en øget risiko for at blive ramt af hedeslag.

Drik vand i stedet for alkohol

Der er selvfølgelig en række ting, du kan gøre for at ikke at blive dårlig ude i solen. Ifølge læge og centerchef Henrik Stig Jørgensen fra Sundhedsstyrelsen handler det først og fremmest om, at du drikker rigeligt med vand, også selvom du ikke er spor tørstig. Derudover er det en god ide at opholde sig i skyggen eller indendøre, hvor der er aircondition eller en anden form for luftafkøling. Endelig er det med at passe på med de våde varer. Alkohol er nemlig vandrivende, så det øger derfor risikoen for hedeslag. Derudover virker alkohol bedøvende på din krop, så du ikke mærker symptomerne på, at et hedeslag kan være undervejs.

Ind i skyggen og masser af salt

Har du mistanke om, at din kammerat eller bedstemor har fået et hedeslag, så skynd dig at ringe efter ambulancen. Indtil den når frem, bør du bringe den ramte person ind i skyggen og klæde vedkommende af. Herefter giver du vedkommende et glas vand tilsat salt. 1-1½ teskefuld groft køkkensalt passer meget godt til en liter vand. Og så vil de fleste nok derefter komme på højkant igen.